Veckans technyheter - Embracers och Starbreeze kärleksbarn, Paradox nya spel och Microsofts läckta dokument.
Vecka 38 2023
Denna vecka har vi inga rapportkommentarer då inga techbolag som jag följer har rapporterat. Jag trodde att Games Workshop skulle rapportera, i alla fall enligt Quartr men tydligen var det felaktig information. Men vi har en nyhetsspäckad vecka med Embracer som sparkar personal i två studios, Payday 3 som inte riktigt levererar som man önskat, Paradox annonserar en Civilization dödare, höjning av spelskatten, Unitys pudel, och sist men inte minst Microsofts läckta dokument.
Innehåll
Nyheter
Nästa veckas rapporter
Nyheter
Embracers studio sparkar anställda och flyttar kapitalmarknadsdagen
Embracer-ägda studion Crystal Dynamics annonsera i onsdags den 20de september att 10 personer får lämna studion på grund av den interna rekonstruktionen. 9 av dessa 10 var personer inom Marknadsföring och Branding. Crystal Dynamics har jobbat på spel som Tomb Raider, Marvel’s Avengers och Legacy of Kain.
Även Embracers studio Beamdog som har jobbat på Baldurs Gate: Enhanced Edition och Mythdog har kickat 26 personer.
Embracer fortsätter att exekvera på deras plan om rekonstruera bolaget, en hel del personer har fått gå och de har visat intresse för att sälja Gearbox som jag skrev om förra veckan. De flytta även deras kapitalmarknadsdag till 2024 för att få med hela verksamhetsåret och bli klara med rekonsutruktionen om att göra bolaget mindre och lönsammare. Främst att ta ned skuldsättningen från 10 SEKmrd till 8 SEKmrd.
Starbreeze och Embracers kärleksbarn startar med problem
Starbreeze och Embracers studios samarbetar med spelet Payday 3 och spelet har inte fått en flygande start. Spelet har nått nästan 78.000 spelare på Steam men kritiken är inte nådig från spelare. Majoriteten av alla recensioner från spelare är enormt negativa. Största problemet verkar vara att spelet kraschar, tar enormt lång tid innan man matchas med andra spelare, och andra problem som gör att man helt enkelt inte kan spela. Kanske är bra problem egentligen att ha för om spelet var dåligt storytell mässigt och inga ville spela spelet hade det varit värre. Detta är i alla fall problem man kan lösa. Enligt Metacritic ser vi nedan betyg.
IGN skrev i sin recension att spelet kan bli bra inom 1 till 2 år med uppdateringar, det tror jag inte aktiemarknaden har tålamod med, främst när det gäller Starbreeze. Då de måste betala tillbaka till Embracers Plaion innan de blir några stora intäkter att snacka om.
Paradox släpper en Civilization-dödare!
Paradox har annonserat deras spel Millennia som liknar det populära spelet Civilization väldigt mycket. Väldigt intressant väg Paradox har valt att gå här med ett spel som liknar ett annat väldigt mycket, även att de tidigare har släppt ett spel som liknar det populära Sims. Kommer vi se fler spel från Paradox som liknar andra populära spel inom strategi-spel?
Kanske ett Rollercoaster Tycoon eller Zoo Tycoon? Vilket spel skulle ni vilja att Paradox tar sig an och gör sin spin på det?
Sverige har föreslagit höja skatten på gambling
Den svenska regeringen har lämnat ett förslag som skulle höja skatten från 18% till 22% på bruttospelintäkterna. Så vad bolagen tjänar innan man har dragit kostnader. Sverige har länge haft ett högt tonläge emot gamblingmarknaden och under pandemin var det de högsta någonsin. Nu vill regeringen höja skatten för marknaden och antagligen ligger det en bakomliggande orsak med dåliga statsfinanser och en kommande lågkonjunktur än att det skulle vara för befolkningens bästa. Regleringen har skapat så kallad channeling, att spelare spelar spela utanför den svenska marknaden och kommer åt bonusar osv. Vilket sänker skyddet för spelarna och har inte samma översyn i fall personen faller i missbruk. Branschorganisationen för onlinespel har så sent som i juni släppt en rapport om att 77% av Sveriges gamblingmarknad är channeled.
Unity tänker om
Unity gick ut förra veckan med prishöjningar som slog enormt mot små spelutvecklare då de vill ta $0.20 per installerade spel. Vilket skulle vara en enorm kostnad mot spel som är freeium eller har en väldig låg prislapp. Detta möttes med enormt mycket kritik från branschen. Unity säger nu att de kanske tänker om gällande prissättningen som skulle bli gällande från 2024. Unitys billigaste plan kommer inte få denna installations avgift och spel som har en rullande intäkt på under 1.000.000 dollar kommer inte behöva betala denna avgift för “Runtime Fee”. De gör även justeringar i de dyrare prisplanerna och den nya kostnadsstrukturen kommer bara att gälla för den nya LTS versionen av Unitys spelmotor som släpps 2024 och framåt. Alltså gamla spel kommer inte få denna avgift retroaktivt. För spel som når upp till den här nivå kommer de ge dem två val att ha en intäktsdelning på 2.5% av intäkterna eller ett uträknat belopp baserat på hur många nya spelare som spelar deras spel per månad. Dessa siffror ska rapporteras av bolagen själva när de har datan tillgänglig. Utvecklarna ska alltid bli fakturerad de lägre beloppet av de två, så inte mycket av val ändå.
Vill ni läsa mer kan ni läsa Unitys blogginlägg här: An open letter to our community
Gamblingjätte förlorar miljoner varje dag pga cyberattack
Gamblingjätten MGM har blivit utsatt för en cyberattack där hackare har fått ta i kunddata och låst ut bolaget från deras spel. Det estimeras att detta kostar MGM 94 SEKm per dag för att de är utstängda från sina system. Bolaget har gått ut med att persondata som socialt säkerhetsnummer (USAs motsvarighet till personnummer) har läckts. Läckan ska minst ha kostat bolaget över en miljard svenska kronor sedan i tisdags förra veckan.
Cybersäkerhet har varit högt upp listan för SEC (den amerikanska finansinspektionen) med att sätta krav på att cybersäkerhetskompetens i styrelsen och att man ska anmäla när man är utsatt för cyberattacker.
Microsoft har läckt information med spännande info
Microsoft har läckt information flera gånger denna vecka, som innehöll enormt mycket spännande information.
Vi börjar med de mest spännande. Microsoft var i långdragna diskussioner om att förvärva Nintendo. Man kan se i nedan mail från Phil Spencer (ansvarig för Xbox hos Microsoft) diskussioner om att förvärva Nintendo men också att förvärva Warner Brothers och ZeniMax. ZeniMax var bara en fråga om vädering, som ni vet så förvärvades ZeniMax av Microsoft.
Utöver detta kom det fram en hel del andra saker
Grand Theft Auto 6 förväntas lanseras nästa år.
En ny Xbox Serie X konsol.
Elder Scrolls VI, Fallout 3 remaster, Elder Scrolls Online: Expension, Dishonored 3 och massa andra spel och DLCer från Bethesda.
Möjligt samarbete mellan Nintendo och Xbox gällande gamepass.
En ny generation av Xbox med en moln hybrid konsol som lanseras 2028.
Spelintäkter dubblas till 36 USDmrd i 2030.
Nu kanske en hel del ändras för att dessa dokument har läckt men vi får se. Microsoft satsar uppenbarligen på spel, moln och AI. När Microsoft gör något så är det stora pengar i rörelse. Microsoft har gått ut och sagt att de ska komma med riktiga planer senare, så det ska bli intressant att se vad som kommer att genomföras och vad som kanske bara var internt lösa ideer.
Dokumenten läckte i samband med Microsofts FTC fall angående förvärvet av Blizzard Activision, som de hoppas kunna stänga den 18 oktober.
Nästa veckas rapporter
Nästa rapport som jag kommer att göra rapportkommentar på är Taiwan Semiconductor den 13e oktober. Då börjar den nya rapportsäsongen att komma igång.
Disclaimer: All handel med finansiella tillgångar innebär risk. Innehållet i detta nyhetsbrev kan innehålla felaktigheter och gör alltid din egna analys.