Veckans technyheter - Embracer kissar i byxan och säljer speljuvelen, Unity förargar alla spelutvecklare, och en summering av rapportperioden!
Vecka 37 2023
Innehåll
Rapporterna i korthet
Nyheter
Rapportkommentarer
Rapportperiods summering
Nästa veckas rapporter
Rapporterna i korthet
Adobe Q3’2023
USDm Oms. 4 890 (4 430) Tillväxt 10% EBIT 2 260 (1 960) Marginal 46% VPA 4.10 (3.40)
Estimat Oms. 4 870 Tillväxt 10% EBIT 2 220 Marginal 46% VPA 3.97
Nyheter
Embracer tänker sälja en central del av bolagsbygget!
Embracer ser över möjligheten att sälja av Gearbox Entertainment. Bolaget ska jobba med Goldman Sachs och Aream & Co för att utforska en eventuell försäljning. Embracer köpte Gearbox 2021 för 1378 USDm och har varit ett av benen i Embracer koncernen. Främst är Gearbox kända för att skapa FPS-spel (first person shooter) så som Borderland och Tomb Raider.
En försäljning av Gearbox kan mycket väl vara ett sätt för Embracer att frigöra värden inom gruppen, men Gearbox är också vital i skapandet av trippel-A spel. Kan Embracer vara pressade till att göra en “kissa i byxan”-manöver, där man vinner kortsiktigt men förlorar i längden? Personligen skulle en spinn-off där Embracer äger en majoritet vara mer intressant för att synliggöra värden i gruppen.
Paradox hintar om ett nytt spel!
I en tweet så hintar Paradox Interactive om att ett nytt spel ska komma som börjar från civilisationens start. Om man kollar in Paradox kommande YouTube video som är länkad här nedan så verkar det gälla March of Eagles som kom ut 2013. Dock att göra en uppföljare som börjar med grottmänniskor och går vidare känns inte rätt. Tror mer på att de gör ett spel som liknar Age of Empires eller Civilizatio, men i sann Paradox-anda som blir mer komplext än Civilzation. Personligen hoppas jag svårhetsnivån hamnar närmare Civilization som är komplicerat i sig, men inte på samma nivå som ett klassiskt Paradox-spel.
Om du är intresserad av vad Paradox kan komma att släppa sätt på aviseringar för denna video.
Unity höjer priset för spel
Från och med 2024 höjer Unity sina priser på spel från att vara gratis att använda. De kommer att börja ta en avgift på 20 cents för varje ny installation, vilket skapar stora problem för små utvecklare. Det var inte mindre än ett år sen bolaget höjde priserna emot större utvecklare. Unity har varit ifrågasatt som bolag länge pga deras bristande lönsamhet trots att de är så stora spelare på marknaden. Förvärvet av IronSource skulle bidra till bolagets lönsamhet och med tanke på att annonsmarknaden har blivit svagare med en svagare konjunktur. Vilket pressar Unitys spelutvecklingsdel att också börja bli lönsamma. Nedan ser du den nya prissättningen.
Prishöjningarna har mötts med enorm kritik från spelutvecklare. Brandon Sheffield, utvecklare på Necrosoft och skribent på Game Developer, skrev en artikel om Unitys nya priser och problem med titel “The Death of Unity”. Personligen tycker jag det är problematiskt att inte ha enormt låga trösklar för utvecklare att använda Unitys produkter, för det gör att fler blir vana med deras produkter och när de växer med spelen när de blir populära så kan man börja ta betalt. Detta kan även vara ett sätt att få bort olönsamma kunder som har många användare men tar väldigt lite betalt för spelet. Spel som tar under hundralappen per installation kommer det bli väldigt kostsamt för.
Rapportkommentarer
Adobe Q3’2023
Bolaget vars produkter är branschstandard inom mediaprodukt och många andra områden lämna en rapport som var enligt förväntningarna på alla punkter.
Bolagets två segment Digital media och Digital experience växte respektive 11% och 10%. Bolaget genererade 1.87 USDmrd i kassaföde från verksamheten och återköpte 2,1 miljoner aktier.
Omsättningen kom in i linje med förväntningarna och slog estimeten med 20 USDm vilket slår estimaten med 0,4%. Bruttomarginalen låg på samma nivå som förra året. EBITDA och EBIT slog båda estimaten med 40 USDm. Vinst per aktie slog förväntningarna rejält med 4.1 dollar per aktie och analytikerna förvänta sig 3.98.
Bolaget guida för att nästa kvartal växa med 10-11% mot Q4’2022 och att vinst per aktie växer till $4.10-4.15.
Rapportperiods summering
Under denna kvartalsrapportperiod har jag täckt och samlat data på 47 stycken techbolag. Tänkte summera hur kvartalet såg ut för techbolagen.
Intäkter
Majoriteten av intäkterna har varit i line med förväntningarna och de enda två bolagen som var under förväntningarna var SaveLend och Awardit.
EBIT
27 bolag av 47 (57%) hade en EBIT som slog förväntningarna med mer än 5%. Indikerar att bolagen har varit duktigare att parera kostnaderna än analytikerna trodde givet att de flesta bolags intäkter var i linje med estimaten. Här sticker bolag som Adyen och gamingbolagen Thunderful, Take-Two Interactive, och Embracer ut på den negativa sidan. På den positiva sidan stack MercardoLibre, Unity, Nubank och så klart NVIDIA ut med att slå estimaten rejält.
Vinst per aktie
Här ser vi en ännu starkare performance från techbolagen med att 39 av 45 (två hade inte estimat på vinst per aktie) var i linje med förväntningarna eller slog dom.
Sett till totalen så har techbolagen haft en bra rapportperiod och sektormässigt har gamingbolagen haft det tuffare och cybersäkerhetsbolagen har uttryckt att marknaden ser sämre ut framåt. Vilket har gjort att bolag som Fortinet åkte ned 40% på rapportdagen.
Säg gärna vad ni tycker om den här sammanställningen! Ska försöka utveckla det mer och ännu bättre för att du ska kunna få en överblick av techbolagen efter varje rapportperiod.
Nästa veckas rapporter
Fredag 22 september
Games Workshop Group Q1’2024
Disclaimer: All handel med finansiella tillgångar innebär risk. Innehållet i detta nyhetsbrev kan innehålla felaktigheter och gör alltid din egna analys.