Analys av megatrenden gaming/eSport
Info: Inlägget innehåller affiliate länkar, en länk markeras med (ad) efter. Företagen är länkade till Avanzas.
Efter inlägget Megatrender att investera i! så skulle jag följa upp med ett inlägg om varje megatrend. Det faller sig lite naturligt att det blev det som är het, men även den bransch där jag själv är mest investerad i av mina amerikanska tillväxt innehav. Du kan se den portföljen här. Detta inlägg kommer fokus ligga på vad det finns för möjligheter in megatrenden Gaming, dvs videospel, tv-spel, E-sport m.m. Även ska jag försöka gå in på branscher som kan tjäna på denna megatrend som inte är så solklara, återkommer till det längre ner. Man kanske ska börja med en förklarning av de olika begreppen, då jag är en 90-talist som är uppväxt med Playstation 1 och 2, Xbox och dess efterträdare, nintendo sega, 64 och wii, och även specialbeställt några "gaming-datorer" under mina dagar. Så kanske jag är six feet deep i gaming träsket så att säga. Gaming är vad jag använder som samlingsnamn med allting som handlar om spel på konsol och datorer, men även så använder jag för att förklara allt runt omkring denna värld. Nu kanske någon undrar varför jag använder ett engelskt ord och det är så enkelt att det finns inget ord på svenska som undviker missförståelse. De ord som används är spel och det blir ofta missförstått med spel som betting och casino, ibland används ordet video-spel vilket får mig att ryka lite ur öronen för det är ordet för spel på en konsol som är kopplad till tven. Rant over! Gaming är det enda ord som jag tycker funkar som samlingsnamn. Alltid lika kul att se lite äldre personer prata om gaming i EFN börslunch, tips kolla på avsnitt med Carl Armfelt han har koll och är duktig.
//efn.se/embed/custom/single?id=78611&size=medium
//efn.se/embed/custom/single?id=85264&size=medium
Även har en uppesitterkväll varit dedikerad till gaming och amerikanska småbolag. Där många kunniga i ämnet prata om just gaming men även om E-sport. Ania Johansson, en twitterprofil som har stenkoll på gaming-universumet och på hur man investerar i denna värld, medverka och förklara lite om trenderna i gaming-världen. (Sen är hon från Borlänge vilket gör det bara bättre)
//efn.se/embed/custom/single?id=91145&size=medium
Video-spel, tv-spel och konsol är alla ord för att förklara att man menar spel som spelas med konsoler som Xbox, Playstation, Nintendo switch m.m. Data-spel är kort och gott spel som spelas på en dator. Mobil-spel är spel som spelas på mobiler. E-sport är en förkortning av elektronisk sport, vilket kan innefatta man spelar stora turneringar professionellt eller spelar casual för att det är kul. Oftast innebär detta att man spelar med publik live eller inspelat. Konsoler Vi börjar med strukturerna och det som gör det möjligt för att kunna spela, så vid maskinerna som gör att man kan spela med andra ord konsolerna och dator. I gaming världen finns det primärt fyra olika maskiner; Xbox One, Playstation 4, Nintendo switch och dator.
Xbox är producerad av Microsoft (ad). Playstation är producerad av Sony (ad). Switch är producerad av Nintendo. Utöver dessa tre konsoler så finns det också retro konsoler, så som den populära Sega retro. En dator kan göras av en rad datortillverkare eller byggas ihop av separat köpt delar. Bolag som producerar datorer; Asus, Msi, Alienware, Acer, HP, Lenovo. Bolag som producerar datordelar; Nvidia (ad), AMD (ad), och Intel (ad). Det finns en till maskin som jag inte riktigt tycker passar in men måste ändå nämnas och det är smartphones. Varför de inte passar in är för att smartphones inte är primärt gjorda för att underhålla sig med spel, utan det är ett feature som är möjligt för att smartphones har blivit så kraftfulla. De som producerar telefoner är Sony, Samsung, Apple, Oppo, Huawei, Oneplus och många fler. Dock är inte telefon producenterna de som vinner så jätte mycket på gaming trenden. Det viktigaste att veta med att det finns 3 consoler är att det också gör att vissa spel är specifika för just en konsol. Till exempel så kan bara Halo serien spelas på Xbox; Mario, Zelda och Donkey Kong på Nintendo; och Spyro, Splinter Cell och Crash Bandicot på Playstation. Så det gör att visst content är specifikt kopplat till vilken konsol man har. Personligen älskar jag Halo och har då så klart en Xbox. [gallery ids="5126,3814" type="circle" columns="2"] Dags att gå över till plattformar. Varje konsol har sin egna plattform och funkar ungefär lika men kostar olika. Nintendo ligger här efter Xbox och Playstation, en viktig skillnad är att Nintendo och Xbox online service kostar pengar per månad medans Playstations är gratis. När Xbox One och Playstation lanserades samtidigt så var det mycket kritik om hur Xboxs online skulle funka jämfört med Playstations Online tjänst funkar. Spel plattformar Utöver konsol plattformar så finns det plattformar för mobil-spel och dator-spel. I mobil-spel är finns det två självklara och det är Alphabet (ad) via android och Apple (ad) via IOS. Dessa två tjänar in pengar på att andra lanserar spel och användare köper appar eller gör köp i appen. I regel tjänar de 30 % av varje köp, vilket är en stor del av kakan för att egentligen bara tillhandahålla en marknadsplats. Dessa två har i regel ensamrätt på att dela alla intäkter som ett spel på mobiler genererar, många känner igen sen förra sommaren hypen runt Pokemon Go som per den 30 Juni 2017 har dragit in 1,2 miljarder och har 752 miljoner nedladdningar (länk till artikeln). Det är enorma summor pengar och en hel del användare av spelet, vilket görs möjligt genom mobilen. P.S. En annan bloggare la ihop siffrorna med sina egna antaganden och presentera sin model i detta inlägg. På dator-spel är steam som är gjord av Valve, världens största plattform för dator-spel. Tyvärr är Valve inte noterade. För att ta del av steam så får man kolla efter bolag som säljer sina spel genom denna plattform (kommer in på spelproducenter längre ner). QQ Games är en plattform från Tencent vilket är en plattform för multiplayer spel och alla spel är gratis på denna plattform. Länk till QQ Games wikipedia-sida. Spelplattformar är ett lätt sätt att dra nytta av hela megatrenden med gaming, eftersom plattformarna tar en procentsats. Man kommer nog inte få 1000 % uppgång pga att spel får enorm tillväxt, främst för att man tar 30 % men också för att bolagen är stora och har andra produktområden utöver spelplattformen (som Apple och Alphabet). I min värld är spelplattformar som spadarna till guldgrävarna. Spelproducenter Idag finns det enormt många spelproducenter eller spelstudios som det också kallas. Jag har listat de flesta nedanför, det är svårt att få med alla för att vissa studios arbetar under sitt varumärke fortfarande trots att de har köpts upp av en större spelare. (Har jag missat någon säg till !) De är listade utan inbördes ordning och endast gjort distinktionen mellan mobilspel och övriga spel. Electronic Arts (ad) (Spelkatalog) EA är en världens största speltillverkare (om inte den största, beror på hur man räknar) och har titlar som FIFA, NHL, Madden, NBA, Need for Speed, Star Wars Battlefront, Battlefront, The Sims och flera andra spelserier. Med dessa titlar skulle jag vilja påstå att EA är det spelbolag med de kanske säkrast kassaflöde i branschen. Activision Blizzard (ad) (Spelkatalog; Activision, Blizzard, Sierra) Activision Blizzard består av tre olika spelstudios; Activision, Blizzard Entertainment och Sierra Entertainment. Beroende på intresse av spel så har Activision eller Blizzard de mest kända titlarna. Activision har Call of Duty och Destiny som de mest kända spelserierna. Blizzard har i sin tur World of Warcraft, Starcraft, Hearthstone och Overwatch. Sierra har en mindre katalog än sina gelikar till spelstudios där jag ser den mest kända som "The Legend of Spyro", annars är det rätt mycket en titels spel i katalogen. Ubisoft Entertainment SA (ad) (Spelkatalog) Denna franska spelstudio har titlar som Assassin`s Creed, Far Cry, For Honor, Tom Clancy`s, Just dance med flera. Ubisoft är den enda aktie som inte är noterad i USA, Japan eller Sverige på listan. Paradox Interactive (ad) (Spelkatalog) Sveriges noterade Danny Saucedo som Carl Armfelt sa i börslunch (länk). Nu vet jag inget om musik, så det kan vara både bu eller bä. Paradox är en nischad spelstudio som gör strategispel, de säljer sina produkter via steams plattform. Bland det mer populära spelserierna finns Stellaris,Crusader Kings , Europa Universalis, Hearts of Iron. Utöver att producera egna spel så är Paradox även en förläggare av spel, vilket innebär att de hjälper till att lansera spelen. Cities: Skyline, Pillars of Eternity och Tyranny är några av bolagen som Paradox har varit förläggare för. Fredrik Wester är idag VD och en karismatisk ledare. (Länk till spiltans årstämma 2016 där Fredrik intervjuas, länk till fler videos med Fredrik) Take two Interactive Software (ad) (Spelkatalog) Take two är nog mest kända för att ha gjort spelet Grand Theft Auto (GTA) via sitt bolag rockstar games. Men har även producerat spel så som Red Dead Redemption, NBA 2K"XX"-serien, Bioschock, NHL 2K"XX"-serien, WWE 2K"XX", Borderlands och flera titlar. Take two publicerar genom sina 2K förlag (2K Games, 2K Play, och 2K Sports), Rockstar Games, Social Point, och Take Two Publishing. Sony (Spelkatalog, Studios) Sony producerar och publicerar en hel del spel via idag 13 aktiva studios. Bland de titlar som Sony har producerat finns, Little big planet, God of war, Gran turismo, Crash bandicot, Killzone, Uncharted och fler som man kolla i spelkatalogen. Nintendo (Spelkatalog) Nintendo kan nog ha den största samlingen av titlar, men en del kan vara rätt okända för många då deras konsoler inte har fått samma dragningskraft som Playstation eller Xbox. Några kända gamla titlar är Super Mario, Mario Kart, The Legend of Zelda, Metroid, Yoshi, Kirby och Pokemon. Nintendo har kommit ut med sina nya konsol, Switch, vilket är ny och har inte så många spel än så länge. Men Legend of Zelda: Breath of the Wild, Super Mario Odyssey, Mario Kart 8 Deluxe, Pokken Tournament DX bland de som är för mig mest kända finns idag att spela på Switch. Legend Of Zelda ska ha fått väldigt bra kritik när det lanserades. Länk. Starbreeze (Spelkatalog) Starbreeze är med Paradox de mest kända spelstudios och spelförläggare på svenska börsen. Starbreezes mest kända producerade spel titel är Payday 2, men har även producerat Brothers: A tale of two brothers, The Chronicles of Riddick, och några andra mindre kända. Starbreeze har även börjat förlägga spel 2016 så publicerades Dead by Deadlight, har även förlagt några andra spel men Dead by Delight är det mest kända. THQ Nordic (Spelkatalog) THQ Nordic är en ihop slagning av Nordic Games och THQ, THQ gick förut i konkurs och splittrades upp. Men varumärket har återuppstått och implementeras i THQ Nordic, för att många av THQs titlar förknippas så mycket med THQ. Läs mer om bolagets historia här. Personligen känner jag inte ingen några titlar, men det betyder antagligen ingenting då jag ofta spelar de stora mainstream spelen. Tencent (Spelutveckling) Tencent är mest kända för deras spelplattform QQ Game i Kina, men publicerar även spel på steam. De har även producerat en ny konsol, under projektnamnet Tencent Gaming Plattform Box (TGP) som kallas The Blade. Bortsett från att de tar in kända tredje part producerade spel, så som League of Legends, Fifa online, NBA 2K osv. Övrigt känner jag personligen inte till några spel som Tencent har producerat själva, enligt financial times så var Tencents mobilspel Honor of Kings det mest nerladdade spelet på IOS app store under första kvartalet under 2017. Star Vault (Hemsida) Starvault är nog den studio som har jag hört minst om, enligt deras hemsida producerar de MMORPG (massive multiplayer online role-playing games). Som det ser ut är Mortal Online det enda spel som bolaget har aktivt idag. Toadman Interactive AB (Spelkatalog) Toadman är ett nytt bolag i börsuniverset, som är noterat på NGM Nordic MTF sedan den 6 december 2017. Toadman skapar nästan uteslutande role playing game-spel (RPG) och de har ambitionen att "sätta standarden för RPG spel i framtiden". De har tre titlar i pipelinen; Immortal:Unchained släpps 2018, Osiris och Hathor ska bli annonserat senare. I sin befintliga portfölj finns 5 spel just nu, där den enda titel som jag känner igen är Warhammer: Wermintide men är inte bekant med spelet i sig Nitro Games (Spelkatalog) Nitro Games producerar spel och har även en plattform för att producera spel med. Spelen de har två nya aktuella spel och en sju gamla klassiker. De är nog främst plattformen som är den intressanta delen i Nitro Games för att de kan ta spelen till publicering snabbare än när man gör det utan Nitros plattform. Time Warner Inc (AT&T) (Spelkatalog) Nu håller Time Warner på att bli uppköpt av AT&T och vinsten kommer att ännu mindre bero på spelen som Time Warner producerar efter att bolagen har gått ihop. Men jag skulle gärna vilja se att de spinner av eller gör en euity-carve out av spel delen, med att de får exkluvisitet på att producera spel från Time Warner Inc titlar. Bandai Namco (Spelkatalog) Bandai Namco är ett japanskt bolag som har producerat en hel del spel som är kopplade till varumärken som är väl kända inom japansk anime/manga så som Dragon Ball, Naruto, One Piece och andra mindre kända titlar (anime/manga nörd också så liten av en favorit). Men Bandai har också producerat spel så som Dark Souls-serien och Tekken-serien. Majoriteten spelas på consoler och PC, men även en del spel produceras för mobilen. CD Projekt S.A (Bolagets hemsida där du kan se vilka spel de har i en rullgardin) Är bolaget bakom spelet The Witcher och har gjort tre FPS spel, ett digitalt kortspel och ett multiplayer spel (2-4 spelare), utöver detta har dom ett spel till Cyberpunk 2077. Bolaget är från Polen och då också noterade på den polska börsen. Frontier Developments (Spelkatalog) Frontier är skapare av strategispel som inte går ut på att död och över ta så som Age of empires, utan spel där man ska bygga upp något som liknar som ett företag. De mest kända spelen (för mig) är Zoo tycoon och Rollercoaster Tycoon. Frontier är noterade på Alternative Investments Market. AIM är som vår motsvarighet i Aktietorget och First North. NetEase (网易) (Spelkatalog) NetEase största del av bolaget producerar spel och majoriteten är mobilspel, men har även tre stycken konsolspel. Inget av de spelen de har känner jag igen, men det kan vara för att spelen är specifikt riktade till den asiatiska marknaden. Men de har även licenserna för att sälja alla befintliga Activision Blizzard spel i Kina. 83 % av NetEase brutto resultat kommer ifrån spel, resten är marknadsföring på nätet och internet-tjänster så som gratis email, e-handel och andra internet relaterade verksamheter. Finns att handla som ADR på den amerikanska marknader. Square Enix Holdings (Spelkatalog) Square Enix är en spelstudio som har spelstudios i Tokyo, Los Angeles och London. De är främst duktiga på RPG spel så som Final Fantasy, Dragon Quest, Tomb Raider, Space Invader och många fler. Bolagets aktie är noterad på Nikkei börsen. Perfect World CO. (Spelkatalog) Är en kinesisk baserat företag som producerar massive multiplayer online role playing games. De har fem spel som de marknadsför på sin hemsida, men producerat lite mindre än 20 spel från 2006 tills idag. Perfect World har också fått av Valve licensen att ge ut Dota 2 i Kina. Konami Holdings (Spelkatalog) Konami är ett underhållningsföretag som producerar tv-spel, PC-spel och mobilspel, men de har också fitness anläggningar, produktion och service av japanska en-armade-banditer (pachinko), arcade-spel, spelkort (yu-gi-oh, om det ringer en klocka), musik och video. De gör väldigt mycket och kan därför vara ett problem att få den exponering man vill ha mot gaming branschen genom att köpa Konami. Konamis intäker under 2016 var 46 % ifrån gaming (tillsammans med spelkorten, musik och video produktionen), vinsten från gaming överstiger faktiskt bolagets totala då de har väldigt låg vinst i de andra segmenten och 18,1 miljoner Yen minus i andra företagskostnader och övriga kostnader. Konami finns att köpas på den japanska börsen Nikkei. Koei Tecmo Holdings (Spelkatalog) Koei liknar Konami då dom har flera verksamhetsområden förutom gaming-produktionen, utöver gaming så har dom japanska en-armade-banditer (pachinko), arcade-spel och fastigheter. Av Koeis försäljning så står gaming för 89 % och 88,9 % av företagets vinst. Koeis aktie finns på den japanska börsen, Nikkei. Focus Home Interactive (Spelkatalog) Focus Home är en fransk spelutgivare och distributör på konsoler, PC och iPhone. De fokuserar inte på någon specifik genre (så som RPG, FPS eller strategi) utan gör spel inom de flesta genrer. Ser ingen större titel som jag känner igen från deras spelkatalog. Focus Home handlas på den franska börsen. Next Games (Spelkatalog) Next Games grundes 2013 och producerar spel som bygger på populära media från böcker eller filmer/serier. Next game har två spel The Walking Dead: No man`s Island och Compass Point: West. Next Games aktie finns att handla på first north. PlayWay S.A. (Spelkatalog) PlayWay är en polsk spelproducent med 40 utvecklar teams och de producerar i huvudsak avancerade simulationsspel, till exempel att man fixar en bil, tar hand om gård eller kör stora tunga lastbilar. Jag kan inte hitta vart aktien handlas då deras hemsida är till majoriteten på polska, men antar att aktien är noterad på den polska börsen. Artifex Mundi (Spelkatalog) Artifex Mundi som betyder konstnärer av världen är en polsk spelproducent och förläggare. Artifexs spel är gjorda för de flesta plattformarna (PC, Xbox, PS4, android och IOS), de flesta av spelen verkar vara av typen äventyrs spel. Bolagets investerarsida är på polska så det är lite svårt att se om bolaget är noterat eller inte, och i fall de är de vart. CAPCOM CO. (Spelkatalog) CAPCOM är en spel producent från Japan, spelen är producerade för arkadspel, konsoler/dator och flipper-spel. Stora titlar som CAPCOM har är Mega-Man, Street Fighter, Resident Evil, Devil may cry bland annat. CAPCOM finns att handla på den japanska börsen och på OTC marknaden i USA i form av en ADR. Funcom (Spelkatalog) Funcom är en norsk spelproducent och förläggare av spel. De har specialiserat sig på MMO-spel och har idag 7 spel aktiva. Nya stortiteln är Conan Exiles som lanserades under maj 2018. Funcom har 25 års erfarenhet och kan köpas på norska börsen.
Mobilspel
Zynga (Spelkatalog) Zynga producerar spel för mobilen och Facebook, de flesta spel kan spelas genom mobilen, en webbläsare eller via Facebook. Det mest kända spelet som många antagligen har spelat är Farmville, utöver vanliga spel så har även Zynga casino spel. Stillfront (Spelkatalog) Stillfront är en mindre spelstudio, de titlar som de har publicerat är Unravel, Al Admiral, Call of war, World of war och en del andra titlar som du kan kolla i spelkatalog länken. Stillfront har utöver dessa titlar även utryckt att de vill köpa upp andra studios för att komma åt fler titlar. Så utöver dessa kan man räkna med ökat värde genom andra studios. Rovio Entertainment (Spelkatalog) Finska Rovio noterades i slutet av september 2017 och deras mest kända titel är Angry Birds. Vilket har varit länge bland de största spelen på mobiler gällande nerladdningar och intäkter. G5 Entertainment (Spelsidan på G5s hemsida) Detta spelunder G5 Entertainment har onekligen gått bra på sista tiden och varit en favorit på twitter. De mest kända spelen som G5 har idag är Hidden City och Secret Society. Gaming Corps (Spelkatalog) Producerar spel som baseras på kända titlar så som Teenage Ninja Turtles, Star Wars, Ghost Busters, Fear of the Walking Dead är några. Dessa är inte enbart gjorda för att spelas på mobilen utan även på konsoler och dator. Supercell (Spelkatalog) Onoterat Även ett finsk mobilspel bolag. Supercell står främst bakom det populära spelet clash of clans. Tyvärr är Supercell onoterat idag. Niantic Inc (Spelkatalog) Onoterat Bolaget är en spin-off från google. Idag har bolaget producerat två spel Ingress och det mer kända spelet PokemonGo, de har även spelet Wizard United på gång som bygger på hela Harry Potter världen. Det unika med Niantics spel är att de använder Augmented Reality (AR, förstärkt verklighet) och spelarens position när man spelar. Mag Interactive (Spelkatalog) Mag Interactive är en svensk spelproducent och producerar spel för mobiler, deras mest kända spel är Backpacker och ruzzle. Mag Interactive är noterat på first north premium. Qiiwi Interactive (Spelkatalog) Qiiwi producerar spel som är främst för mobilen men kan även spelas på sociala plattformar så som Facebook. Qiiwis spel är skill baserade spel, som ska utbilda spelaren samtidigt som man spelar spelen, Qiiwi har också en del som producerar e-learning produkter. Qiiwi främst titlar är Backpacker TM, words in a pic och Geoking, men har även en del andra spel. Qiiwis aktie handlas på aktietorget. Gold town games (Spelkatalog) Gold Town producerar sport management spel för mobiler. De har idag bara ett spel lanserat och det är ett hockey management spel, World Hockey Manager. Handlas på Nordic MTF. eSport För allmänheten är eSport något nytt, men för personer som är intresserade av gaming och denna bransch så är detta inget nytt. Tittare för ett stort eSports-event har sen 2014 slagit tittarsifforna som stora event som Super Bowls och finalerna i NBA, vilket länge har varit bland de största eventen på tv under en lång tid. Det finns några få sätt att investera i denna nisch inom gaming-marknaden, som jag är medveten om. MTG - MTG har köpt Turtle Entertainment som äger ESL, vilket är världens största bolag inom eSport och har stora rättigheter att sända stora event för stora titlar. Även så har MTG köpt in sig i Dreamhack (där säkert många av er läsare har spenderat en helg eller två) som arrangerar stora event inom gaming. Utöver har MTG investerat i spelproducenter och startat upp en fond för att investera i spel-branschen. MTG har kommunicerat att under 2018 kommer bolaget delas upp i E-sport/gaming och det traditionella mediahuset.
Alphabet/Google - Youtube är världens största plattform för inspelat material av gaming, Youtube har också funktioner att live-sända event. Är den största kanalen för totalt tittande på gaming Amazon - Amazon har köpt upp streaming tjänsten twitch som är världens största plattform av live material inom gaming. ESEN - De enda renodlade bolaget inom streaming och handlas på Aktietorget. Bolaget noterades den 26e oktober 2017 och har liknande verksamhet som MTGx med att hålla ligor osv. ESEN producerar ligor, event, turneringar under varumärket King of Nordic. Erbjuder också produktlanseringar, edutainment och skräddarsyr till kunders önskemål Artikel länk: For the win - "More people watch eSports than watch the World Series or the NBA finals. Artikel länk: Newzoo - "eSports Enthusiasts to Total 145 Million by 2017". Marknaden
Gaming och eSports-marknaden växer så det knakar, det är också därför denna marknad är så intressant. Newzoo har gett ut en rapport i februari där de har en hel del takeways som är intressanta. Under 2018 kommer marknaden har växt 38,2% year-on-year. Den globala intäkten per E-sports person är upp 20 %, från $4,58 till $5,49. Denna punkt kan vara bland de absolut viktigaste detaljen i denna marknaden, då kundernas intäkter i E-sports världen har varit mycket lägre än i branscher som är ett substitut mot eSports publiken. Detta är en jätteviktig komponent när man raggar sponsorer till sin bransch. Och sist det mest tittade eventet på twitch var League of Legends World Championship med 49,5 miljoner timmar. Vilket är enormt mycket tid på ett enda event. När man kollar på turneringar i eSports världen så kan man se hur mycket mer pengar det handlar om när man spelar i dessa turneringar. Mest intressanta är också hur mycket det har ökat i samma turnering, The International.
Vi fortsätter och kollar på hur det ser ut angående turneringar och sändningar. Här kan vi se hur många (tusental) som kollar på eSports relaterade program i USA under 2017.
Här kan vi även se hur stor publiken kommer att vara framöver. Här tror dom som har prognosticerat fram till 2021 att tittandet går ner i 2021, antagligen för att marknaden har blivit mättad. Mest för att frekventa tittare har gått ner. Detta stämmer ungefär överens med Newzoos 2018 rapport, där dom har kommit fram till att marknaden kan mättas inom 5-10 år.
Många frågar sig vart pengarna finns i eSport, det tycker jag är lite trångsynt. eSport fyller samma funktion som sport gör idag, att underhålla. Det är bara att titta vart pengarna kommer in där för att se var det finns möjligheter in eSport framöver. Men som jag sa ovan så nog de viktigaste intäkter per eSport-fan det viktigaste som behöver växa fram över. eSport har redan mer tittare än de vad vanlig sport har, det är till och med så i Sverige så kollar mer personer dagligen på eSport än som kollar på vanlig sport. Men de är summan av tittare och intäkter per tittare som är viktigt för marknaden i helhet. Just nu är det främst varumärken som är starkt kopplade till Gaming och eSport som marknadsför sig, så som Nvidia, Intel osv. Under här kan vi se hur fördelningen är mellan de olika intäkts segmenten. Så klart är den största sponsorskap och marknadsföring som bringar in störst del av intäkterna, liknande hur det är inom vanlig sport.
Nu kollar vi lite mer på vilka spel som är populära i marknaden.
Inom eSport så är dessa spel till höger de mest tittade spelen på twitch. De i topp fem är: League of Legends Counter-Strike: Global Offensive DOTA 2 Hearthstone Overwatch Om man kollar på vem som har gjort dessa spel så är Activision Blizzard i toppen med antal spel, annars är det många studios som har endast ett spel på listan. Hearthstone, Overwatch och Starcraft 2 och Warcraft of Warcraft är alla producerade av Activision Blizzard. Annars är en spelproducent som Valve också högt upp med både DOTA 2 och Counter-Strike:Global Offensive, tyvärr är Valve inte noterat.
När man kollar på twitch tittande fast inte eSport timmar via twitch så är League of Legends i topp fortfarande. Men här har en ny top fem placering kommit in, Playerunknown´s BattleGrounds (PUBG). Som är ett nytt spel även till gameplay och till titel, spelet är ett så kallat Battle Royale spel där alla ska slå ut varandra tills de är en vinnare. Ett herren på täppan spel så att säga. Ett annat sånt spel är Fortnite. Den enda franchise som är med i listan med två spel är Fifa (Fifa 17 och Fifa 18), vilket är imponerande främst för Fifa 18 då det släpptes ut i september. Tittar man på plattformar så är PC överrepresenterat, även om många spel kan spelas på flera plattformar. Men det är också majoriteten av spelen inom eSport är sånt som spelas på PC istället för konsoler eller mobil. Om man tittar på spel genrer så mobil idag störst när det gäller intäkter, vilket jag förstår då tröskeln för att spela spel har sjunkit rejält i med våra smartphones. Men kollar man på tillväxten i de olika segmenten så är eSports och VR de som växer mest, vilket är förståeligt för att de är nytt och växer från låga nivåer.
Det är även viktigt att kolla på vad de är för spel som har högst intäkter på de olika plattformarna. League of Legends är i top här också på PC, vilket inte är så överraskande med tanke på placeringarna i twitch-tittandet. Men det som är överraskande att de har den positionen trots att man är ett freemium spel, alltså gratis att spela men man kan köpa saker i spelet. Toppen i konsolspel skiljer sig mot PC och Mobil, med att de har så många franchises och att de är långt fram i sina franchise. Mobile har några franchise på listan, men även dubbletter inom sina franchise. (clash of clans/clash royale) Inom PC är det mer spel som är stand alone IPs, så som League of Legends, Dungeon Fighter Online, Crossfire, World of Tanks, DOTA 2, och Overwatch. Sen vet jag inte vart jag skulle räkna World of Warcraft, då det är första spelet men en förlängning av Warcraft serien.
För att avsluta marknaden tänkte jag gå igenom de intäktsmodeller som olika spel använder sig av. Dessa kan så klart kombineras på olika sätt. Traditionella/förköp - att man köper spelet och sen spelar det, så intäkten kommer en gång. Den vanliga modellen för konsol-spel. Freemium - Spelet är grattis att börja spela, men man kan göra köp i spelet för att få fördel eller för att specialanpassad sin gubbe med kläder, skins, hattar osv. Väldigt populärt i Facebook-spel, mobil-spel och semi populärt i PC-spel. Prenumeration - Dessa spel kan endast spelar om betalar på autogiro, för att kunna fortsätta spela. Mest kända spelet här är World of Warcraft. Micro-transactions - Spelaren gör små transaktioner i spelat för att få fördelar i spelat. Används ofta i kombination med freemium. Används primärt i mobilspel. Utökning/DCL - Detta är ett sätt att kunna kapitalisera på ett spel i många år, tanken är att man köper något i spelet för att få fler banor att spela, öppna upp nya världar osv. Dessa liknar vad man menar med micro-transactions, men den stora skillnaden är att dessa utökningar kommer som ett stort paket och du behöver bara köpa dem en gång. Sammanfattning/Slutsatser Nu ska jag försöka sammanfatta och dra lite slutsatser av allt som ligger här ovan. Vi kan börja med spelproducenterna. Något som jag ser direkt bland toppen av spel bland konsolerna, så är det franchise spelen som står ut. Då förstår man hur viktigt det är med bra IPs/titlar för att kunna ha bra kassaflöden idag men även i framtiden. För att kunna kapitalisera på konsoler tror jag på att köpa bolag med starka titlar, för de funkar som vallgravar mot nya spelproducenter. Tittar vi på spelproducenter inom PC så är det många titlar som har några år på naken, de är för att de är bra spel men också för att dom som producerar spelen har vidareutvecklat spelen. Här gäller det att vara en bra utvecklare av spel men samtidigt vara en bra förvaltare av spelen. Mobilspel är lite svårare, men det är också den del av spelvärlden jag kan minst om. Här tror jag man måste vara mer snabbfotad. Titlar är viktiga, men om ett bättre spel kommer så kommer de slå en titel. Utbyteskostnaderna i mobilspel känns lägre än vad de är inom PC-spel och konsol-spel. Så är man snabbfotad och håller sig uppdaterad vad som händer och hur det går för olika spel på diverse plattformar så kan man hålla sig väldigt informerad och hitta rätt bolag. Jag skulle leta efter snabbfotade företag här också, helst dom som har visat att de kan producera och marknadsföra sina spel på ett bra sätt. Det är högre konkurrens inom mobil-spel för att det är lättare att producera och distribuera spelen. Tittar vi på plattformar, alltså vad man spelar på PC, konsoler och mobil. PC är den ledande plattformen när det gäller tävlande spel och eSport, även med att spelen blir bättre så kräver det också att datorerna blir bättre. Helst i hänsyn med grafikkort, för det är oftast grafiken som utvecklas fortast. Så där kan man kolla på Nvidia eller AMD. Kollar man på hur spelen distribueras på PC så är absolut vinnare Valve med Steam, Activsion Blizzard och EA försöker göra samma men gör det bara med sina egna spel så kanske inte riktigt jämförbart. Om man tittar på det största spelet League of Legends så hämtar man bara spelet från Riot Games hemsida och börjar spela, det är inget som stoppar andra spelproducenter för att göra samma sak. Dock är det svårare och du måste lägga ner mer pengar på att spelare ska hitta ditt spel, så Valve har rätt bra grepp om marknaden. Konsoler spelas på mest för underhållning men har ändå vissa spel som spelas på tävlingsnivå, där FPS och sport-spel som Fifa är ledande. Tittar man på konsoler emot varandra, så ser jag det så här: man väljer vilken konsol man vill ha baserat på vilka spel man vill spela. Om man tänker så konkurrerar XBOX och Playstation emot varandra mer än vad Switch gör. Switch har mer unika spel, men det fattas även en del standard titlar som vissa tycker är staple när man har en konsol. Det är svårt att se vem som är bäst, rent objektivet så är specifikationerna i stort sett likadana, det kostar att spela på nätet via prenumeration och då är det enda som skiljer vilka spel som är exklusiva till vilken konsol. Jag tänker personligen att jag kompletterar min XBOX One med en Switch för att kunna komma åt dom spelen. Mobilplattformar handlar mest om Android eller IOS, då handlar de i regel om två saker marknadsföring och hur mycket Alphabet och Apple tar i distributionsavgift. Jag kan se det enklare att producera spel till IOS för att Iphones är i regel rätt lika i sina specs medans det skiljer sig mycket mer mellan de olika android modellerna. Jag kan inte se en vinnare mellan plattformarna, tror heller inte att man behöver leta efter en då marknaden behöver minst två plattformar. När det kommer till eSport ser jag många berörelsepunkter med vanlig sport och hur vart dess intäkter kommer ifrån. Vem trodde förut att man skulle betala sjuka summor till folk som sparkar på en boll, använder en träklubba för att slå på en puck, slå en boll över ett nät eller slå en boll med en järnnia för att träffa ett litet håll på en enormt pedantiskt klippt gräsmatta. Jag förstår att många inte fattar varför eSportare får såna prissummor som de får, men jag kan tycka att det är lite samma sak inom sport också. Men åter till eSport det som måste hända är att intäkter per tittare måste gå upp inom eSport, trenden är att den gör det också. Om vi fortsätter på liknelsen mellan traditionell underhållning funkar intäktsmässigt med eSport. eSport kan man mest likna vid TV på nätet, idag finns det mer tittare på stora eSport event än andra stora sport event. Vad som även talar för eSport är att demografin ser bra ut ofta män 18-35 år och bra betalda jobb. De enda som talar är emot eSport som jag ser det just nu är hur man ska profitera på tittarna, det funkar inte som med vanlig linjär TV då många är uppväxta med att internet är reklamfritt och att man inte betalar för att titta. eSport kommer antagligen klara det och jag tror till exempel MTG kan göra det för att de har enormt bra know-how i hur man förhandlar om rättigheter och hur man kapitaliserar på dessa, därför är jag taggad över att bolagen delas upp. Nu kan snart äntligen köpa ett renodlat eSport bolag. Det var min analys/genomgång av Gaming/eSport, kommentera gärna och kolla på de presentationer som finns här under. Tar gärna emot feedback och har jag missat ett bolag så lägger jag gärna in det i listan här ovan. Hoppas det uppskattas! Sen måste jag också puff för denna grymma hemsida: Gamingaktier som är gjord av @talespintrading och @pokertrader1. Tips: Om du har Viaplay kan du kolla på World of Esports för att lära dig mer. Länk. Investacus Saverajus Disclaimer: Jag äger aktier i Microsoft, Alphabet, Electronic Arts, Activision Blizzard och Paradox. Gör alltid dina egna analys innan du köper finansiella produkter. Källor Businessinsiders artikel om esport: businessinsider-esports Newzoos 2017 gaming rapport (gratis version): Newzoo 2017 report Newzoos 2018 gaming rapport (gratis version): Newzoo 2018 Nielsen Esport playbook: Nielsen report SuperDatas Games och Interactive Media Rapport 2017: SuperData Research report SuperDatas Esport sammanfattning 2017: SuperData 2017 Esports Brief https://www.statista.com/statistics/490358/esports-revenue-worldwide-by-segment/ https://www.statista.com/statistics/517940/leading-esports-tournamets-worldwide-by-prize-pool/ https://www.statista.com/statistics/507491/esports-tournaments-by-number-viewers-global https://www.statista.com/statistics/490480/global-esports-audience-size-viewer-type/ https://www.statista.com/statistics/674639/number-of-esports-events-tv-viewers-usa/https://click.adrecord.com?c=26864&p=836&url=https%3A//www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/34908/sony-corphttps://click.adrecord.com?c=26864&p=836&url=https%3A//www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/34908/sony-corphttps://click.adrecord.com?c=26864&p=836&url=https%3A//www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/34908/sony-corp